Hasselstigen 50, 141 71 Segeltorp

catrin.tengblad@icloud.com

© 2017 by Catrin Tengblad, Proudly created with Wix.com

 

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • LinkedIn - White Circle

Tel: +46 765 00 51 08

Konditionsträning

Löpträning

 

Att löpträna är ett alldeles utmärkt sätt att hålla hälsan och välbefinnandet på en hög nivå. Det går inte en vecka utan att nya undersökningar visar hur bra löpträning är för både kropp och själ!

Jag hjälper dig gärna med din träning! Först tittar jag på och filmar din löpteknik och ger därefter råd och övningar för hur du kan förbättra din löpteknik för att bli en bättre och skadefri löpare. Därefter tar jag fram ett individuellt program som passar just dina förutsättningar, utefter nuvarande status, träningsmål, antal träningspass per vecka och med din unika kroppsbyggnad och muskelsammansättning.

Löpningens effekter

 

Träning är bättre än medicin, inga piller har lika stor hälsoeffekt som fysisk aktivitet. Just löpträning ger snabba resultat eftersom det är en så effektiv träningsform som förbättrar konditionen markant. Det är också en perfekt metod för viktkontroll och stressreducering. Löpning minskar risken för att drabbas av en rad sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom, tarm- och bröstcancer samt åldersdiabetes. Dessutom förebygger du depression, minskar oro och får ett förbättrat immunförsvar.

Funktionell träning /Crosstraining

 

Funktionell träning är idag ett välanvänt begrepp som hela träningsvärlden använder. Funktionell betyder praktisk och ändamålsenlig, det vill säga något som lämpar sig väl för sitt ändamål eller fyller en funktion. Funktionell träning innebär att du tränar i naturliga rörelser och bygger upp en funktionell styrka som du kan utnyttja i vardagen. Varje dag innebär olika typer av kroppsbelastning, från att bära matkassar till att lyfta saker ifrån marken. Vissa saker gör man mindre ofta och det är av den orsaken bra att låta kroppen vara förberedd inför den typ av belastning. Syftet med funktionell träning är att öva upp balans, styrka och flexibilitet som sedan kan brukas i ditt vardagliga liv. Man kan bli förvånad över hur många muskler man utnyttjar varje dag. Att bära upp en kasse från marken innebär att du anstränger magen, armar och ryggmuskulaturen. I längden blir det många lyft och med tiden kan ett liknande lyft innebära att man blir skadad. Varje dag utför du rörelser som innebär sträckningar efter föremål, lyft av tunga saker och obekväma förflyttningar och rörelser. Det kan exempelvis vara när du vänder dig om i en stol eller lyfter tunga lådor.

 

Funktionell styrka kan även tillämpas vid sporter där du utför specifika rörelser för just den sporten. Det kan handla om klättring, fotboll, tennis eller golf. Med funktionell träning tränar du upp den muskulatur som berörs vid sportens utförande för att uppnå bättre resultat eller minimera skaderisken.